23 Haziran 2014 Pazartesi

#BloggerStajda - Toyota Sakarya Fabrikası Gezisi

Toyota Sakarya Fabrikası
Staj süremi yarıladığım geçtiğimiz Cuma günü, Toyota Türkiye bayi eğitim programı çeçevesinde Türkiye'deki bazı Toyota bayileri için düzenlenen Toyota Sakarya Fabrikası gezisine katılma imkanı buldum. Otomasyonun üst seviyede olduğu fabrikaya dair ilk izlenimlerim, iş güvenliği ve insana saygı konularına gerçekten önem verildiği yönünde.
Toyota Sakarya Fabrikası
Bugüne kadar Türkiye'de iki otomobil fabrikası (Hyundai Assan İzmit ve Honda Türkiye Gebze fabrikaları) gezdiğim için Sakarya'daki Toyota fabrikası hakkında daha sağlıklı yorumlamalar yapabiliyorum. Bu gezi sayesinde, kuru kuru üretim hattını gezmekle kalmadım; fabrikadaki bu farklılığın temel sebebi olan Toyota'nın kendine özgü yaklaşımı Toyota Way'i ve Kaizen İlkeleri'ni daha çarpıcı bir şekilde birebir görme imkanım oldu. Bu noktada, Toyota Sakarya fabrikasının ilk baştan daha farklı hissettirdiğini itiraf etmem gerekir.
Toyota Sakarya Fabrikası
Fabrika gezisi, bir klasik olan, toplantı salonunda fabrikanın tanıtım filmini izleyerek başladı. Daha sonra aşağıdaki resimde de görebileceğiniz, AVM'lerde küçük çocukları eğlendiren tırtıl trenlerin dedesi olarak adlandırabileceğim mini bir trenle, üretim bandına doğru yola çıktık. 
Toyota Sakarya Fabrikası
Fabrika turunu dağınık bir şekilde yürüyerek değil de bir arada tek tren içinde yapmamız, daha önceden kaydedilmiş bir ses kaydının üretimin ilgili yerlerinde kulaklıklarımızdan anlatıma başlaması gibi ayrıntılar, fabrikada tüm seviyelerdeki tüm işlemlerin bir standart dahilinde yapıldığını daha ilk baştan hissettirdi. (Standartlaştırma, Toyota Way'in temelini oluşturuyor.) 
Herkes selfielerini çekildikten sonra hareket ettik Bu noktadan sonra üretim alanına girdiğimiz için diğer tüm fabrikalarda olduğu gibi burada da görüntü alınması yasaktı. O yüzden paylaştığım görseller, fabrikanın üretim alanından değil, diğer alanlarından olacak..

Otomasyon Üst Seviyede


Gerekli görünen, maddi ve iş gücü anlamında maliyet ve zaman kazancı sağlayacak her noktada robotların desteği sonuna kadar kullanılıyor. Diğer fabrikalarda insanların çalıştığı kaynak bölümünde bu sefer robotlar görevdeydi. Ayrıca, üretim hattındaki gezi boyunca önümüzden, çizgi izleyen ve kendi kendine hareket eden mini robotlar birkaç kez geçti. Bu miniklerin görevi, bazı malzemeleri ilgili iki istasyon arasında gün boyunca ring yaparak taşımaktan ibaret.


Bu otomasyon sonucunda üretim bandında 111 saniyelik bir döngü elde ediliyor. Yani her 111 saniyede, bir otomobil bantlardan iniyor, her çalışan yaptığını işi tekrarlıyor. Tabii bu değer, fabrika ziyaretini gerçekleştirdiğimiz zaman ait. Satış durumuna göre tam kapasite çalışıldığında bu süreyi fabrikanın mevcut yapısıyla birlikte 85 saniyeye kadar düşürmek mümkünmüş.
Standardizasyon ve otomasyon sadece üretim hattında değil, her yerde :)
İş Güvenliği Önemli

Özellikle üretim alanında birçok farklı yerde iş güvenliği alanları bulunuyor. Bu alanda, iş güvenliği konusu ile ilgili çeşitli çalışan ölçümlerinin yapılabileceği aletler bulunuyor. Ayrıca, ilk yardım ekipmanları da yine buralarda hazır bekliyor. 

Sadece üretime güvenlik değil, tüm kampüs içinde güvenlik önemli. Bunun gibi birçok hatırlatma kampüs içerisinde yer alıyor.
Stok Tutulmuyor

Normalde, bu tip montaj/birleştirme fabrikalarında üretim öncesinde parçalar bir stok alanında biriktirilir. Toyota fabrikasında ise stok tutulmuyor, ilgili parçalar tırlardan fabrikaya indirildikten sonra iki saat içerisinde üretim/montaj hattındaki yerlerini alıyorlar. Parçaların sevkiyat zamanları da bu doğrultuda yalnız gün olarak değil, saatleriyle beraber düzenleniyor. Sadece yurtdışından gelen parçalarda uzun lojistik mesafesinden ötürü kısa süreli de olsa stok tutulabiliyormuş. Just-in-time yaklaşımı. Toyota Way sağolsun :)

Merkez binanın girişinde bir yanda fabrikanın ürettiği ilk model (7. nesil Corolla), diğer yanda güncel modellerden Verso.
Amaç; Sıfır Hata ve Yerinde Çözüm

Toyota Way yaklaşımlarından birisi de sıfır hatalı üretim ile yerinde çözüm ve kalite yaklaşımı. Bu doğrultuda üretim hattında Andon İpi adı verilen bir ip bulunuyor. Bir çalışan, sürekli ileriye hareket eden montaj hattında kendisinin anında çözemeyeceği bir sorunla karşılaşırsa, insiyatifini kullanarak Andon İpi'ni çekip üretim hattını durdurabiliyor. Amaç, sıfır hatalı üretim, Toyota Way'deki ismiyle ise Jidoka! Bu sırada tüm fabrikada bir müzik çalıyor. İlgili üretim hattının lideri, sorunu çözmek için çalışmalara başlıyor. Fabrika gezisi sırasında bir kere Andon İpi çekildi ve bu anı yerinde deneyimleme fırsatı buldum. Olumsuz gibi algılanan bir sorunun güzel bir müzikle bildirilmesi, çalışanları teşvik etmeye yönelik güzel bir detay. 

Bu arada, Toyota Sakarya Fabrikası'nın tüm dünyadaki 66 Toyota fabrikası arasında en hatasız fabrikalardan biri olma özelliği taşıdığını hatırlatayım.
Toyota Sakarya fabrikasının ilk meyvesi, 7. nesil Toyota Corolla.
İşte tüm bu sebeplerden dolayı bence, özellikle üniversitelerin ilgili kulüpleri fabrika teknik gezileri organize ederken kesinlikle Toyota Sakarya Fabrikası'nı da göz önünde bulundurmalılar. İstanbul'a ve Bursa'ya uzak demeyin, Kartal'dan 1 saat uzaklıkta bulunan Toyota Sakarya fabrikasına adımınızı atmaya çalışın...

Bu arada, Toyota Way ve Kaizen Felsefesi hakkında deha detaylı bilgi edinmek için, benim de şu anda okumaya devam ettiğim The Toyota Way kitabını okumanızı tavsiye ederim. Yazı içinde kullandığım Japonca isimleri bu kitaptan okuyarak öğrendim.

Son olarak, stajyer selfie'mizi de paylaşmadan yazıyı noktalamayayım :)
Toyota Türkiye stajyerleri Toyota Sakarya fabrikasında başlıklı selfie :)
#BloggerStajda yazı dizisinin diğer yazılarına ulaşmak için buraya tıklayın.


--İlginizi Çekebilecek Diğer Fabrika Gezisi Yazıları-- 
Hyundai Assan İzmit Fabrikası Teknik Gezisi notlarını okuyun. 
Honda Türkiye Gebze Fabrikası Teknik Gezisi notlarını okuyun.  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Düşüncelerinizi yorumlarda paylaşın..