1 Nisan 2014 Salı

Türkiye'deki Otomobil Markalarının Twitter ile İmtihanı

Türkiye'de twittera erişim, 11 gün önce 21 Mart 2014 tarihinde engellendi. Erişimin yasaklanmasından sonra birçok kullanıcı twittera tabiri caizse "arka kapıdan" erişmeye başladı. TunnelBear ve HotSpot Shield gibi uygulamalar sayesinde hem mobil cihazlardan hem de bilgisayarlardan twittera erişim mümkün kılındı. Cumhurbaşkanı Abdullah Gül bile, twittera bu yolla girip tweet gönderdi. Türkiye'deki twitter engeli, twitterda o kadar çok konuşuldu ki Twitter'ın global TT'si, uzun bir süre Türkiye'deki twitter yasaklarıyla ilgili hashtag'lerle doldu, taştı
Türkiye'deki Otomobil Markalarının Twitter ile İmtihanı
Bireysel tarafta twitter kullanımı son sürat devam ederken kurumsal hesapların tam anlamıyla kafası karıştı. Bazı kurumsal hesaplardan tweet gönderilmesi 21 Mart itibarıyla kesilirken, bazı hesaplar "arka kapıdan" girip twitterdaki paylaşımlarına devam etti. Akselerasyon'u ilgilendiren kısım tabii ki otomobil markaları oldu.  

Türkiye'deki toplam 30 otomobil markasının twitter hesaplarının Mart ayındaki hareketlerini inceledik. Karşımıza aşağıdaki gibi bir tablo çıktı.
Her sütun Mart ayının bir gününü temsil ediyor. Yeşil renk, o gün en az bir tweet atıldığını, kırmızı renk ise, o gün tweet gönderilmediğini gösteriyor. Tablonun altında markaların twitter kullanımını etkileyen önemli günleri görebilirsiniz. Markalar, twitter takipçi sayısı fazla olandan az olana doğru sıralanmıştır.
Tablodan şu verileri okuyabiliriz:
  • Mart ayı boyunca tweet gönderen birçok marka 21 Mart ile birlikte gönderimlerini kesmiş.
  • Tofaş çatısı altındaki markalar (Fiat, Jeep, Alfa Romeo) ile Toyota Türkiye ve Hyundai Türkiye 21 Mart'tan sonra twitter üzerinden müşterileriyle iletişim kurmaya devam etmiş.
  • Audi Türkiye ile Proton Türkiye sırasıyla bir ve iki tweet atarak twitter kullanmaya devam eden markalar arasında gözüküyor.
  • Twitter erişiminin engellenmesinin haricinde 11-16 Mart tarihleri arasında da çoğu markanın tweet atmadığı görülüyor. Bu durumun asıl sebebi ise, 2013 İstanbul Gezi Olayları sırasında başına gaz kapsülü isabet eden Berkin Elvan'ın yaşam mücadelesini kaybetmesi olarak değerlendirilebilir.
  • 11-12-13 Mart tarihlerinde atılan tweetlerin içeriklerine bakıldığında bu tweetlerin reklam amaçlı değil, twitter üzerinden gelen soruları cevaplayıcı tweetler olduğu görülüyor.
Bugün, twitterın erişime kapatılmasının 12. gününü kutluyoruz(!). Twitter yönetimi, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti'nin uyarısı doğrultusunda, kullanım sözleşmesine uymayan tweetleri geçtiğimiz günlerde sildiğini açıklamıştı. Buna rağmen twitter hala erişime açılmadı ve tekrar ne zaman erişime açılacağı da belirsizliğini koruyor. Twitter'dan uzaklaşan Türkiye'deki otomobil markalarının, twittera geri dönüp dönmeyeceğini ise, önümüzdeki günlerde göreceğiz.

Peki, twitter erişim engeli süresince markalar sizce, twitterı kullanmaya devam mı etmeli yoksa twitter kullanmayı bırakmalı mı? Düşüncelerini yorumlarda paylaşın.

Bonus
Geçtiğimiz Ekim ayında Türkiye'deki otomobil markalarının facebook ve twitter sosyal medya karnelerini yayınlamıştık. Göz atmak isterseniz, bu linke tıklayabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Düşüncelerinizi yorumlarda paylaşın..