23 Mart 2014 Pazar

Otomobille Türkiye Turu ve Markalaşmış Yollar Üzerine Bir Yazı

Şu anda okuduğunuz yazıyı aslında dört ay kadar önce yazmayı planladım, ama bir türlü oturup da yazmaya başlayamadım. Neyse ki konu güncelliğini kaybetmeyecek türden olduğu için geç kalma gibi bir derdim yoktu aslında. Başlıktan da çıkarabileceğiniz gibi bu yazı "Yollar" hakkında. 

Böyle bir konuda yazmanın nereden estiğini öğrenmeniz için ilk önce 30sn bile sürmeyen aşağıdaki videoyu izlemeniz gerekiyor.
Yukarıdaki Fiat reklamı, (ki şu anda reklam amaçlı paylaşmıyorum!) bugün yayından kalkmış olsa da dört ay kadar önce sinema salonunda film beklerken uzun uzadıya oynatılan "sıkıcı" ve "gıcık" reklamların arasındaydı. Ben de bu reklamla -TV seyretmediğim için- ilk olarak sinemada karşılaşmıştım. Otomobille Türkiye (ve hatta Avrupa) turu yapma hayali olan birisi olarak, bu reklam haliyle diğer "sıkıcı"lar arasından sıyrılıp ilgimi çekti. Reklamdan sonra ise, bir düşünme hali içine girdim. 
Reklamdan gazı alıp hemen kendi hayalime döndüm ve Türkiye'yi otomobilimle dolaşsam acaba hangi rotayı takip ederdim diye düşünmeye başladım. Ege & Akdeniz kıyıları mı, Karadeniz kıyıları mı, yoksa Edirne'den Hakkari'ye bir köşeden diğer köşeye çizdiğim bir köşegen mi ana rotam olurdu? Sonra farkettim ki kendi tekelinde yemeği, coğrafyası, yada tarihi ile "markalaşmış" şehirlerimiz olmasına rağmen onları birleştiren markalaşmış yollarımız maalesef yok. Bu noktada ise, aklım 2013 yazında ailemle birlikte bir kısmında otomobil yolculuğu yaptığımız Amerika'daki ünlü "Route 66"ya gitti. 

Route 66 nedir? diyenler için hap şeklinde bilgiler hemen aşağıda. Route 66;
  • Amerika'nın iki yakasını birleştiren ilk karayoludur. "Mother Road" diye de anılır.
  • Batıda Los Angeles'tan başlayıp doğuda Chicago'ya kadar uzanır. 
  • 1926 yılında kullanıma açıldığında haberleşmeden ticarete birçok farklı konuda kolaylık sağlamıştır. 
  • Eyaletler arası otoyolların yapılmasıyla birlikte 1985 yılında Amerikan Karayolları Ağı'ndan çıkartılmıştır. 
  • Birçok film ve müziğe konu olmuştur.
  • Arabalar (Cars) animasyon filmi Route 66'nın yok oluşunu konu alır. Route 66 adından birçok müzik bestelenmiştir.
  • Route 66, bugün ulaşım anlamında kullanılmasa da turizm anlamında Amerika'nın önemli değerlerinden birisidir.
  • Yol deyip geçmemek lazım; çünkü hiçbir Avrupa ve Asya ülkesinin sahip olduğu kadar tarihi değeri olmayan Amerika, Route 66'yı tarihi bir değeri olarak görüyor ve bu şekilde dünyaya pazarlıyor.
  • Bugün elektrikli otomobillerin yaygınlaşmasıyla birlikte Route 66'nın elektrikli otomobillerin kullanımına yönelik düzenlenip yeniden kullanıma açılması konuşuluyor.
California Route 66 Müzesi, Route 66 üzerindeki 9 müzeden sadece birisi. Pinler bu müzeye hangi şehirlerden misafirlerin geldiğini gösteriyor. İzmir'den bizden önce gelen vardı :)
Arabalar (Cars) filminde kullanılanlara benzer otomobiller müzenin otoparkını süslüyor.
Bu fotoğraf, Grand Canyon yakınlarındaki Williams Kasabası'ndan. Route 66 üzerindeki en küçük yerleşim yerinde bile müze veya yolun tarihiyle alakalı mekanlara rastlamak mümkün.
Route 66, LA'den Chicago'ya gidedursun, yazının başından beri bizim izlediğimiz rota ise şu şekilde.

Sinemadaki reklam --> Türkiye'yi otomobille dolaşma hayali --> Route 66 --> ???

Ben de diyorum ki soru işaretli kısıma Türkiye'de Route 66 benzeri bütünleştirici bir "marka yol" gelsin. Yeni yol yapılmasından bahsetmiyorum, halihazırda mevcut yollarımızla bir rota belirlenebilir. Bu sayede; ülkenin batısındaki insan doğusuna, doğusundaki insan batısına yaklaşır. Yurtdışından önce Türkiye'yi gezmek için motivasyon yaratılır. Doğudaki şehirler de markalaşır. Sadece Antalya yada İstanbul'un değil, Türkiye'deki tüm şehirlerinin inanılmaz değerlere sahip olduğu ortaya çıkar. Otomotiv endüstrisinin gitgide geliştiği bir ülkede, otomobilli yaşamın keyfinin daha çok çıkarılabilmesi için fırsat yaratılır. Aynı zamanda "Türkiye bir bütündür" imajı desteklenir. Ayrıca; Mercedes-Benz'in son iki yıldır Amerika'da bloggerlar ile düzenlediği gibi "road trip"ler Türkiye'de de ileride kurulması planlanan Türk markalarıyla bu yol üzerinde gerçekleştirilir. 

Böyle bir yol ve bu yol üzerinde otomobille gerçekleştirilecek Türkiye seyahati sizce de güzel olmaz mıydı?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Düşüncelerinizi yorumlarda paylaşın..