30 Ekim 2013 Çarşamba

Otomobil Üreticilerinin Türkiye'deki Sosyal Medya Karneleri 2013

Yaklaşık bir sene önce, 15 Eylül 2012 tarihinde, otomotiv sektörünün sosyal medya karnesini iki yazıyla burada ve şurada Akselerasyon'da paylaşmıştım. Otomotiv markalarının facebook ve twitterdaki beğeni sayıları ile takipçi sayılarını derleyip sosyal medya üzerinden yürüttükleri kampanyalardan bahsetmiştim. Bugün ise, bu karneyi yenilemenin vakti geldi. Bu yazıda otomotiv devlerinin sosyal medyadaki son durumlarını ve geçen seneden beri yaşadıkları değişimleri okuyabilirsin.

Facebook hesaplarıyla başlayalım.
  • Otomobil üreticilerinin facebook sayfa beğenilerinde ilkler değişmemiş. Beğeni sayısı sıralamasında ilk dört sırayı geçtiğimiz sene de olduğu gibi Volkswagen, Ranault, Fiat, ve Mercedes-Benz oluşturuyor.
  • Volkswagen'in arayı iyice açtığı gözüküyor. VW, en yakın takipçisi olan Renault'un neredeyse iki katı beğeni sayısına sahip. VW'in PR ekibi alkışı hak ediyor.
  • Bir diğer alkış ise Hyudai'ye gidiyor. Hem 9 sıra birden yükselmesi hem de beğeni sayısında %450'ye yakın bir  artış yakalaması Hyundai'yi başarılı kılıyor.  
  • Çoğu markanın beğeni sayısındaki artış yüzdeleri üç haneli rakamlarla ifade edilirken Fiat, Subaru ve Skoda'nın diğerlerine kıyasla oldukça düşük kalan artış yüzdeleri düşündürücü. Sanırım bu markalar sosyal medya hesaplarına ya yeterince özen göstermiyor yada pr takımında birtakım karışıklıklar yaşıyorlar.
  • Bu arada, Audi'nin facebook sayfasında yaptığı görünce yüzlerde tebessüm uyandıracak içten paylaşımları son zamanlarda benim dikkatimi çekmiyor değil...
  • Bu yazıyı hazırladığım hafta Opel Türkiye, cesur bir hamle ile gezi olaylarının sembollerinden Halk TV'ye reklam verdi. Böylelikle, Halk TV'nin ilk büyük kurumsal reklamverini oldu. Bu basit TV reklamı, viral etki yaratarak özellikle twitterde uzun süre Opel'den bahsedilmesini sağladı.  (Senin Adın Bundan Böyle "Cesur" Opel Olsun! başlıklı yazımı buradan okuyabilirsiniz.)
Kırmızı renk ile yazılan artış miktarları, o markanın 2012 yılına ait facebook sayfa beğeni sayısı bilinmediğinden dolayı, markanın 2012 yılı facebook sayfa beğeni sayısı "1" kabul edilip hesaplanmıştır. Dolayısıyla, gerçek değerleri yansıtmaz.
Audi'nin son zamanlardaki facebook paylaşımları ilgi çekici..
Twitter tarafındaki ise durum şu şekilde:
  • Geçen sene olduğu gibi bu sene de ilk üç sırayı Audi, Volvo ve Mercedes-Benz oluşturuyor. 
  • Toyota'nın geçtiğimiz sene 355 takipçi sayısı ile çoğu "sahte" Toyota twitter hesaplarından bile daha az takipçisi olan twitter hesabı yüzde 5500ü aşan artış oranıyla büyük bir alkışı hak ediyor. Ayrıca, twitter hesabı "Onaylı Hesap - Verified Profile" olan Türkiye'deki sayılı otomobil üreticisinden birisi. Kısaca, Toyota bir yılda twittera sıkı yatırım yapmış.
  • Honda Türkiye adına açılmış bir twitter hesabı olsa da Honda'nın websitesinden twitter adresine hiçbir şekilde bağlantı verilmemiş olması düşündürücü. Hesabın bilgi bölümünde "Honda Türkiye resmi twitter hesabı çok yakında aktif olarak sizlerle birlikte olacak..." şeklinde bir açıklama yazılmış. Büyük ihtimalle gerçek olmayan bu hesabın yarattığı bu durum, her markanın yanlış anlaşılmalara mahal vermemek adına kendi resmi sosyal medya hesaplarını oluşturmalarının önemini aslında bir kere daha gösteriyor. (Bu hesabın resmiyetine inanmadığım için  aşağıdaki tabloya dahil etmedim; şu adresten görülebilir.)
Kırmızı renk ile yazılan artış miktarları, o markanın 2012 yılına ait facebook sayfa beğeni sayısı bilinmediğinden dolayı, markanın 2012 yılı facebook sayfa beğeni sayısı "1" kabul edilip hesaplanmıştır. Dolayısıyla, gerçek değerleri yansıtmaz.
Sosyal medya sadece facebook ve twitterdan ibaret değil elbet. Instagram ve pinterest de bu dünyanın oyuncuları. Özellikle Instagram bugünlerde Türkiye'deki otomobil üreticilerinin yeni yeni kullanmaya başladığı sosyal medya mecrası olarak kendine yer buluyor. Bir elin parmağını geçmeyecek kadar Instagram hesabı olduğu için bu sene yazıda yer vermedim, ama yeterli popülariteye ulaşırsa belki seneye, "Otomobil Üreticilerinin Türkiye'deki Sosyal Medya Karneleri 2014" yazısında facebook ve twitter verilerinin yanı sıra instagram verilerine de yer verebilirim.

*2012 yılı verileri Akselerasyon'un bu ve şu yazısından, 2013 yılı verileri ise SocialBoom web sitesinden edinilmiştir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Düşüncelerinizi yorumlarda paylaşın..