19 Kasım 2013 Salı

Araç Paylaşım Sistemi Mobilizm'le 24 Saat

Mobilizm'le 24 Saat
Geçtiğimiz yaz tatilimin bir bölümünü Stanford Üniversitesi'nde Amerika'da geçirdim. Otomobillere bu kadar ilgili birisi olarak Amerikada'yken haliyle ilk dikkat ettiğim otomobillerin ile otomobil kullanımın alışkanlıklarının Türkiye'den son derece farklı olduğuydu. (Hatta, burada küçük bir karşılaştırma yazısı yazmıştım.) Araç paylaşım şirketi Zipcar'ın park noktalarının fazlalığı ve sistemin fazlaca kullanılması da dikkatimi çekti. Stanford kampüsünde kaldığım süre boyunca evin hemen önündeki Zipcar noktasındaki araçlar resmen yerinde durmadı. Kampüsün içindeki diğer 6-7 park noktasında da durum aynıydı. Küçük bir araştırma sonunda, bu durumun sebeplerinden birinin üniversiteliler için uygulanan Zipcar U adındaki özel tarife olduğunu öğrendim.

Zipcar'ın fazlaca kullanıldığını gözlemleyince Türkiye'deki araç paylaşım sistemleri ne alemde demekten kendimi alıkoymadım. Türkiye'ye döndüğümde daha önce de bilgi sahibi olduğum İstanbul'daki araç paylaşım şirketlerini derinlemesine araştırdım. (Karşılaştırma yazısına buradan ulaşabilirsiniz.) Araç paylaşım sistemini Türkiye'ye getiren firma Mobilizm. Yaklaşık iki yıldır İstanbul'da birçok park noktasında Skoda Citigo'dan Mazda MX-5'e kadar farklı segmentlerdeki araçlarıyla faaliyet gösteriyor. Ayrıca, üniversite öğrencileri için de kiralama fiyatları üzerinden %20 indirim yapıyor. Mobilizm'in pratikte nasıl olduğunu gözlemlemek için sistemi bir gün boyunca Mobilizm'in cingözü Smart Fortwo ile test ettim.
Taksim Ciner Holding Otoparkı'ndaki Mobilizm park noktası P4 katında.
Mobilizm'in web sayfası üzerinden Taksim'de bulunan Ciner Holding Binası Otoparkı'ndaki beyaz Smart Fortwo'yu cuma akşamından cumartesi akşamına kadar rezerve ettim. Otoparkın P4 katında, otopark giriş-çıkışının hemen yanındaki otoparkın en güzel park yerleri Mobilizm için ayrılmış, cin gibi bakan Smart da orada beni bekliyordu.

Üyelik kartını ön camdaki okuyucuya okutup kapıları açtım, otomobili biraz kurcalayıp içeri geçtim. Normalde torpidoda olması gereken anahtar, vites kolunun hemen yanına misinalı bir sisteme bağlanmıştı. Anahtarın açıkta durmasının hırsızlığa davetiye çıkarabilini düşünmedim değil. (Smart'ta torpido gözü olmadığı için böyle bir yöntem tercih edildiğini tahmin ediyorum.) Yine aracın içindeki otopark üyelik kartını okutup otoparktan çıktıktan sonra Taksim'in yoğun şehir için trafiği içine daldım.
Komodor'un Ege'den lezzetlerle yaptığı pizzaları gerçekten başarılı.
Cuma akşamı liseden eski bir arkadaşımla buluşup Karaköy'deki Komodor'da yemek yiyip daha sonra Cihangir'e gitmek üzere anlaşmıştık. Onu Kadir Has Üniversitesi'nden aldıktan sonra plana sadık kalarak Komodor'a geçtik.
Kutu gibi araba maşallah. Her yere sığıyor :)
Daha sonra Cihangir'e devam ettik. Park yeri bulmak Karaköy'de sorun yaratmadıysa da Cihangir'de büyükçe bir sorun oldu. Cihangir'in neredeyse tüm(!) sokaklarını turladıktan sonra sadece Mobilizm'in cingözünün girebileceği kadar büyüklükte bir boşluk bulmayı başardık. Smartla özellikle Cihangir gibi park yeri sıkıntısı olan yerlerde böylesine dar bir alana park edebilmek büyük mutluluk kaynağı. Aynı durum diğer sürücüler için geçerli değil tabii. Park ettikten sonra yanımdan geçen sürücülerin öfke ve kıskanlık dolu bakışlarının kolay kolay unutamam :)
En yakın Petrol Ofisi'ni bulmak için iPhone'da "PO Nerede?" uygulaması işe yarıyor.
Arkadaşımı Vatan Caddesi'ndeki evine bıraktıktan sonra Ortaköy'e geçtim. (Eğlenmeye değil tabii uyumaya :) ) Bu arada Kabataş'taki Petrol Ofisi'nden benzin aldım. Mobilizm'de Petrol Ofisi'nden yakıt almak bedava. Taşıt tanıma sistemi sayesinde de oldukça kolay bir şekilde benzin alabiliyorsun. Smart, 1 litre 70 beygirlik benzinli motorunun etkisi ve stop-start sisteminin desteğiyle neredeyse hiç benzin tüketmedi. Yine de çeyrek depo sınırında olan depoyu tam doldurdum, aynı zamanda benzin almını test etmiş oldum.
Boğaz'ın güneşi cumartesi günü görevini Mobilizm'in cingözüne devretti.
Cumartesi günü kahvaltı için bir arkadaşımla Rumeli Hisarı'na gittim. Hava cumartesi günü kapalıydı. Güneş rolünü başkasına devretmişti. iPhone'daki bir uygulamanın yardımı ve boğaza karşı verilen poz sonrasında ise yukarıdaki gibi bir kare çıktı ortaya.

Öğlene doğru Karaköy'deki Karabatak'a gittik kahve içmek için. Sonrasında ise ayrılık vakti geldi, çattı. 24 saatlik birlikteliğin sonuna geldik. Mobilizm'in cingözünü kırmızı sevgilisiyle başbaşa bıraktım :)
Mobilizm'in cingözünün kırmızı sevgilisinin yanına bıraktık.

Peki, böyle bir kiralama kaç paraya yapılırdı?

Günlük Kiralama Bedeli (Smart Fortwo) - 96.90 TL (%20 öğrenci indirimiyle 77.5 TL)
Kilometre Ücreti - 68 km yol yaptım. 70 km * 0.5 TL = 35 TL (Araç kullanımı bittikten sonra kaç km yaptığınız hakkında email gönderiliyor.)

Bu arada,  Mobilizm yetkililerinin verdiği bilgiye göre bu haftadan itibaren Smart Fortwo ve Skoda Citigo'nun günlük fiyatı 76.90 TL olacakmış. Üstüne %20 öğrenci indirimiyle beraber günlük kiralama bedeli 60 TL seviyesine iniyor.

Sonuç
Neredeyse sıfır olumsuz düşünceyle Mobilizm testini noktalıyorum. Şehir içinde Smart'ın verdiği keyif de olumlu bir deneyim yaşamamı sağlıyor. Mobilizm, araç paylaşımını Türkiye'ye getiren ilk firma olmasının yanında Stanford'ta Zipcar'ın yaptığı gibi üniversiteler için özel tarifeler uyguluyor olması benim öğrenci olarak hoşuma giden yanlarından biri. Ayrıca, Mobilizm'i test ederken (sanırım şirket yöneticilerinin sıcak tavrından kaynaklandı) rahat ve samimi bir ortamda olduğumu hissettim. Normalde kendime ait olmayan araçları kullanırken duyduğum endişe duygusu bu sefer yok gibiydi. Bir gün boyunca hoşuma gitmeyen ise, Smart'ın elektrik desteksiz direksiyonu oldu. 2013 model ve üstü Smartlar'da sunulan elektrik destekli direksiyon, maalesef Mobilizm'deki (sanırım 2011 model) Smart'ta yoktu. O da Mobilizm'in suçu değil tabii :) Taksim gibi şehir içi lokasyonlarına Smart koyma fikri ise oldukça mantıklı bir tercih.

Peki, bir daha Mobilizm'den araç kiralar mıyım? Evet, kiralarım.

Sistemi denemek üzere bir günlük araç temin eden Mobilim'e teşekkürler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Düşüncelerinizi yorumlarda paylaşın..